Přihlášení do systému

IS STUDIUM » Základní ovládání programu » Přihlášení do systému

Přihlášení do systému

V této kapitole popisujeme spuštění systému a přihlášení uživatele do systému.
Dále popisujeme pojem přístupového práva a role v systému. V příkladech je uváděn program Student.
Na příkladech je dobře vidět, že jeden uživatel systému může mít nastavena různá přístupová práva, která v dané chvíli určují jeho roli v systému.
Dále uvádíme schéma rozdělení systému na jednotlivé programy.

Struktura systému STUDIUM
Systém se skládá z těchto programů:
  • Student - program pro vedení studijní agendy včetně počítání stipendií, vedení agendy zdravotního pojištění studentů, vytváření matriky studentů a k převodu přijatých uchazečů z programu Uchazeč do programu Student. Dále umožňuje správu studentských a doktorandských předmětů, bloků předmětů a studentských prací.
  • Uchazeč - program pro vedení agendy přijímacího řízení
  • Parametry - je určen správcům systému, umožňuje nastavení globálních parametrů systému, změny číselníků
  • Správce - je určen správcům systému, poskytuje nástroje pro definici přístupových práv uživatelů

Přístupová práva a role
Přístupové právo znamená, že uživatel počítače má přístup do systému. Každý uživatel je jednoznačně identifikován uživatelským jménem a heslem. Toto jméno a heslo musí zadat při vstupu do systému.
Heslo musí splňovat následující podmínky:
  • délka 5-26 znaků
  • 1. znak musí být písmeno (A-Z,a-z)
  • 2. a následující znaky mohou být:
    • písmena A-Z, a-z
    • číslice 0-9
    • znaky: $,_,#
  • nesmí být stejné jako LOGIN
Heslo je možné změnit v menu Systém/Změna hesla



Poté systém STUDIUM ověří, zda zadané údaje jsou správné. V kladném případě si uživatel vybere roli, v níž bude v systému STUDIUM vystupovat:

Role uživatele je:
  • soubor pravomocí v systému STUDIUM typu, zda uživatel smí zapisovat nové údaje, smí opravovat apod. Tato část role určuje, co uživatel smí s daty provádět.
  • určení dat, s nimiž uživatel bude pracovat - např. pouze data o studentech 1. ročníku

Jeden uživatel může mít neomezený počet rolí. Některé role obvykle používá dlouhodobě - takovou rolí jsou určeni jeho „kmenoví studenti“, jiné role mohou být nastaveny krátkodobě - např. v případě záskoku za nemocnou spolupracovnici.
Při spuštěném programu je možno změnit roli, se kterou uživatel pracuje pomocí menu Systém/Změna role.

Přístupová práva a role jednotlivých uživatelů definuje správce systému.

Při spouštění programu se může objevit hlášení 'Nainstalujte si poslední verzi programu!' resp. 'Nelze zjistit správnou verzi programu!' a program se ukončí. V tomto případě si musíte aktualizovat verzi programu Student.



Pokud uživatel při spouštění programu Student ve formuláři pro zadání Loginu a hesla neodškrtne checkbox "spouštět Semafor", probíhá postupně načítání jednotlivých semaforů.


Průběžně se zobrazuje informace, jaký "semafor" program zrovna načítá.


Pro případ potřeby rychlého spuštění programu je možno odškrtnutím checkboxu načítání semaforu vypnout. V tom případě je pak celý panel "Semaforu" podbarven červenou barvou.


Více o "Kontrolním signalizačním panelu (Semaforu)" naleznete Zde.

Vypínání semaforu při spouštění programu by nemělo být pravidlem, naopak podsvícené kontrole je třeba věnovat pozornost!


Aktualita
Po spuštění programu a výběru role, případně po změně role uživatele se může zobrazit "Aktualita" s důležitou informací.


Speciální funkci má aktualita pro modul "Spisová služba" (spisovka). Při její platnosti se nejen zobrazí aktualita, ale zároveň budou zablokovány veškeré operace programu Uchazeč a Student komunikující se spisovou službou (zakládání spisu, nová žádost, nová písemnost, vypravení existující písemnosti atd...)

Využití "spisovkové" aktuality je při odstávce spisové služby.




Změna barvy
V menu Systém/Nastavení barvy je možno definovat barvu záhlaví a zápatí programu.
3589.png:
Je možno vybrat ze Základních barev nebo Definovat vlastní barvy.

3590.png:
Nadefinovaná barva se váže k roli, je tedy možno v každé roli nastavit jinou barvu, pak je na první pohled patrné, v jaké roli uživatel zrovna pracuje.


Změna pracovních adresářů
V programech Student, Uchazeč, Parametry, Tajemník a Správce je možnost nastavit pracovní adresář a adresář pro dokumenty.
Pracovní adresář nastavíte z menu Systém volba Změna pracovních adresářů (ve Správci je tlačítko Pracovní adresáře). Objeví se dialog pro volbu, který adresář změnit, po zatržení volby je možný výběr pracovního adresáře:



Zvolíte pracovní adresář pro program, který používáte. Při dalším spuštění programu na daném počítači už se použije zvolený pracovní adresář.

Adresář může být:
  • systémový – dle nastavení v MS Windows, automaticky se přidělí podadresář podle aplikace
  • vybraný uživatelem – libovolný adresář dle výběru uživatele




Pro zvolený adresář musíte mít právo zápisu.
Po nastavení adresáře uživatelem (jak pracovního adresáře, tak adresáře pro Dokumenty) je doporučeno program restartovat.
Pokud se volitelné adresáře neukládají do registrů, je třeba pustit program jako administrátor.